Enkele verschillen tussen whey proteine en isolaat

Echt fanatieke sporters die het beste uit zichzelf willen halen, kunnen niet zonder effectieve sportsupplementen. Tegenwoordig is er op het gebied van voedingssupplementen voor sporters veel mogelijk. Twee bekende soorten voedingssupplementen die je als sporter kunt gebruiken, zijn whey proteïne en whey isolaat. Wat zijn dit precies voor producten? In welk(e) opzicht(en) verschillen ze van elkaar? Welke voordelen en meerwaarde hebben ze precies?

Wat is whey proteïne voor soort voedingsstof en welk nut heeft het?

Whey proteïne is een soort eiwit (proteïne is een synoniem van eiwit), dat uit melk gewonnen wordt. Naast whey bevat melk nog een ander soort eiwit, namelijk caseïne. Om whey proteïne te maken, wordt alleen de whey proteïne gebruikt. Vanwege zijn positieve eigenschappen, de proteïne bevat namelijk alle bekende 9 aminozuren, wordt whey proteïne ook wel complete eiwit genoemd. Alle negen essentiële aminozuren die voor het lichaam belangrijk zijn, zitten er namelijk in. De hoeveelheid lactose die in whey proteïne zit, is relatief laag.

Belangrijke voordelen van voedingssupplementen met whey proteïnes

Door gebruik te maken van whey proteïne kun je op een bepaalde manier veel eiwitten aan je eetpatroon toevoegen. Door de uitgebalanceerde samenstelling van whey proteïne neemt je lichaam deze voedingsstoffen efficiënt op.

Gebruikmaken van een voedingssupplement met de juiste eiwitconcentratie erin, heeft diverse voordelen voor fanatieke (en minder fanatieke) sporters te bieden. In de eerste plaats helpen whey eiwitten je om snel spiermassa op te bouwen. Tegelijk, dat is een tweede voordeel, zijn whey proteïnes ideaal om op hetzelfde moment vetmassa te verbranden.

En ten slotte zitten er in deze eiwitten ook belangrijke vitaminen en mineralen, die helpen om het sporten langer vol te houden en te herstellen. Om in vakjargon te spreken: in whey zit een hoog percentage BCAA’s, een afkorting die staat voor Branched Chain Amino Acids. Met mame drie crucial aminozuren zijn aanwezig: leucine, isoleucine en valine. Deze BCAA’s zitten in hoge concentraties in whey eiwitten en zijn belangrijk voor het spierweefsel. Ze worden door de spieren snel opgenomen en voorzien de spieren van de noodzakelijke brandstoffen. Verder stimuleren BCAA’s de eiwitsynthese.

Wat is whey isolaat?

Naast whey protein is er ook nog whey isolaat. Welke belangrijke verschillen zijn er tussen beide soorten voedingssupplementen? Whey isolaat is wat e naam eigenlijk al een beetje aangeeft. Bij whey isolaat zijn er bepaalde ingrediënten uit de whey afgescheiden. Whey is een product dat ontstaat wanneer er kaas geproduceerd wordt. Typerend voor why isolaat is dat er relatief veel pure eiwitten in zitten. Verder zijn sommige whey isolaten zo puur, dat ze bijna geen lactose, vet, koolhydraten en cholesterol bevatten.

Welke verschillen zijn er met whey proteïne?

De verschillen tussen whey proteine en whey isolaat zijn vooral te herleiden tot de ingrediënten en de samenstelling van het supplement. Een standaard whey proteine concentraat heeft de volgende voedingswaarden per 100 gram:

  • Energie: 363 kilocalorieën (kCal)
  • Eiwit: 80 gram
  • Koolhydraten: 6 gram; waarvan suikers: 4,2 gram
  • Vet: 2,6 gram

De waarden van 100 gram whey isolaat zien er als volgt uit:

  • Energie: 380 kCal
  • Eiwit: 90 gram
  • Koolhydraten: 2,5 gram; waarvan suikers: 2,5 gram
  • Vet: 1 gram.

Duidelijk is dat whey isolaat meer eiwitten bevat dan gewone whey proteine, namelijk 90 gram in plaats van 80 gram. Whey isolaat bevat verder minder vet en koolhydraten dan reguliere whey proteine. Ben je een gewoner thuissporter of fitnesser, dan is normale whey proteine in principe afdoende om goed te kunnen trainen. Wil je echter meer, bijvoorbeeld tegelijk afvallen of je vetgehalte verlagen omdat je in clubverband fitnest, sporter bent of een fotoshoot wilt doen, dan is whey isolaat een betere keuze vanwege het lagere vetgehalte en het lagere koolhydraatpercentage.

Minder lactose en minder vet

De hoeveelheid lactose en vetten in whey isolaat zijn aanzienlijk lager dan in whey eiwit. Whey isolaat biedt dan ook een veel zuiverder eiwit, die goed gebruikt kan worden als je aan bodybuilding doet of een fanatiek sporter bent die de lat de komende periode hoger wil gaan leggen.

Is er ook sprake van een prijsverschil tussen whey proteine en isolaat?

Ten slotte nog een belangrijk punt, namelijk of er sprake is van een eventueel prijsverschil tussen whey proteine en whey isolaat. Het antwoord is eigenlijk heel simpel: ja, de prijs van whey proteine en whey isolaat is niet hetzelfde. Whey isolaat is vanwege de subtielere samenstelling duurder dan whey proteine.

Feedback: info@dlrs.nl

Leestip -> 10 dagen rondreizen door Canada?

Spread the love

Plaats een reactie